Si busquem un currículum que potenciï la capacitat de ser i d’expressar-se en el món, ens veiem obligats a parlar de l’ús de les TIC a l’aula, des d’una aposta de formació del equip docent que garanteixi un procés d’autonomia cap al canvi. Difícilment, un mestre respondrà a les necessitats educatives d’un infant d’avui sense una adaptació del llenguatge i dels medis.
Així, hem d’entendre la utilització de les TIC a l’escola, no com una moda o una obligació, sinó com una necessitat en aquest procés tan difícil de garantitzar una educació global i de qualitat.
Les noves tecnologies, d’acord amb la LOGSE, no només s’han d’incorporar com a continguts curriculars i recursos didàctics, sinó que es reconeix la seva implicació real en els processos d’educació formal atenent a la seva influència constant des de paràmetres educatius formals i informals.
A continuació, us deixem a l'abast dues entrevistes que hem fet a mestres de dues escoles diferents en les quals s'hi aplica l'ús de les noves tecnologies:
ENTREVISTA ESCOLA LLORET:
Realitazada a la tutora de la classe dels elefants, Marta Carceller.
1- Teniu algun suport d'aprenentatge audiovisual que utilitzeu que no siguin els blocs creats a l'escola per treballar a l'aula?
No, l'escola és molt petita i no tenen mitjans per a poder-ho costejar. Tot i així en determinats moments (celebracions, festes, diades,...) s'ajunta tot el parvulari i van a l'aula de psicomotricitat o al menjador on tenen una televisió i un dvd per a projectar pel·lícules relacionades amb aquestes festes. Ex. pel·lícula de les tres bessones amb Sant Jordi.
També tenen el CD de l'editorial que se l'emporten a principi de curs per treballar-ho a classe.
- De cara a l'any vinent, tenen pensat comprar (amb els diners que el departament d'educació reparteix a les escoles per a que ho inverteixin en el que vulguin) ordinadors per a cada aula del parvulari.
2- Els mestres reben algun tipus de formació per impartir o "dominar" / conèixer les TIC?
Sí, realitzen cursets de formació per al professorat, i la mestra de l'aula d'acollida (la propulsora del bloc de l'escola) els forma per a poder conèixer i dominar millor el bloc. A més, si hi ha algun tipus de material nou, les tutores i auxiliars de parvulari es reuneixen per a estar informades.
3- D'on es treuen els jocs?
Principalment treballen des del CD de l'editorial, encara que molt sovint busquen material a internet per a reforçar aquells continguts que treballen a l'aula. Les pàgines que consulten són del departament d'educació, de l'edu365, de l'xtec i altres jocs que les mestres han preparat per l'escola.
4- Hi ha un consens per treballar les TIC?
A principi de curs, es reuneixen tots els professors fan una reunió on s'explica si hi ha algun tipus de novetat respecte l'any passat i com ho han de treballar.
També, centrant-nos en parvulari, les mestres es reuneixen a part i decideixen allò que treballaran durant tot el curs. Tot i així, sempre estan buscant nous materials per introduir a l'aula d'informàtica.
5- Com s¡implica l'equip de mestres?
Les mestres es reuneixen cada cop que fa falta i entre totes intenten organitzar els materials educatius de tot el curs. A més a més, com he dit anteriorment constantment estan buscant material per a ampliar el que ja tenen.
ENTREVISTA ESCOLA CEIP-DIPUTACIÓ:
Realitzada a la tutora de la classe dels cavalls, Felicidad Martínez.
1- Teniu algun suport d'aprenentatge audiovisual que utilitzeu que no siguin els blocs creats a l'escola per treballar a l'aula?
- Pantalla i projector que estan a l'aula d'informàtica que utilitzen per fer una explicació general i global per tot el grup-classe; primer treballen sols i després conjuntament.
- CD de l'editorial que se l'emporten a principi de curs per treballar-lo a casa.
- A P5 tenen webcams a la classe, que utilitzen per enviar-se e-mails entre ells (P5A-P5B) i en general, ells mateixos són els que escriuen els seus missatges, amb el seu nivell de lecto-escriptura però dominant les principals eines de treball a l'ordinador. També tenen una impressora a l'aula.
- De cara a l'any que ve, tenen pensat comprar (amb els diners que el departament d'educació reparteix a les escoles perquè ho inverteixin en el que vulguin) un "taber" que és com si fos un ordinador però la pantalla es gira, es tomba, etc., és molt manipulable i s'hi pot pintar, guixar, escriure, etc.
- A més, els més grans de l'escola fan els deures des de l'ordinador de casa.
2- Els mestres reben algun tipus de formació per impartir o "dominar" / conèixer les TIC?
- Sí, a principi de curs, tenen l'opinió de poder realitzar uns cursets de formació per al professorat i poden triar els que ells vulguin o els interessi.
- A més, si hi ha algun tipus de material o eina nova, es reuneixen (tots els cicles) a principi de curs per saber com funciona, com per exemple el canó de l'aula d'informàtica.
3- D'on es treuen els jocs?
- Del departament d'educació, de l'edu365, de l'xtec, també baixats d'internet, i altres que han estat preparats per l'escola i que es poden consultar i trobar a la "Motxilla" de l'escola, com també alguns dels altres.
4- Hi ha un consens per treballar les TIC?
- A principi de curs, es reuneixen tots els professors de tots els cicles i el director, els explica si hi ha algun tipus de novetat o d'informació nova respecte l'any passat i com ho han de treballar.
Agraïments a L'Escola Lloret i al CEIP Diputació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada