dilluns, 27 d’abril del 2009

Com s'implica un equip de mestres?

Si ens preguntem pel paper del mestre actual, podem afirmar que hem de buscar un perfil més complet que potenciï les habilitats d’acord amb les noves pràctiques i amb la nova realitat. Un mestre que respon als diferents àmbits de l'infant d’avui ha de saber respecte els audiovisuals, la comunicació, la didàctica...

Si busquem un currículum que potenciï la capacitat de ser i d’expressar-se en el món, ens veiem obligats a parlar de l’ús de les TIC a l’aula, des d’una aposta de formació del equip docent que garanteixi un procés d’autonomia cap al canvi. Difícilment, un mestre respondrà a les necessitats educatives d’un infant d’avui sense una adaptació del llenguatge i dels medis.

Així, hem d’entendre la utilització de les TIC a l’escola, no com una moda o una obligació, sinó com una necessitat en aquest procés tan difícil de garantitzar una educació global i de qualitat.
Les noves tecnologies, d’acord amb la LOGSE, no només s’han d’incorporar com a continguts curriculars i recursos didàctics, sinó que es reconeix la seva implicació real en els processos d’educació formal atenent a la seva influència constant des de paràmetres educatius formals i informals.

A continuació, us deixem a l'abast dues entrevistes que hem fet a mestres de dues escoles diferents en les quals s'hi aplica l'ús de les noves tecnologies:


ENTREVISTA ESCOLA LLORET:

Realitazada a la tutora de la classe dels elefants, Marta Carceller.
1- Teniu algun suport d'aprenentatge audiovisual que utilitzeu que no siguin els blocs creats a l'escola per treballar a l'aula?
No, l'escola és molt petita i no tenen mitjans per a poder-ho costejar. Tot i així en determinats moments (celebracions, festes, diades,...) s'ajunta tot el parvulari i van a l'aula de psicomotricitat o al menjador on tenen una televisió i un dvd per a projectar pel·lícules relacionades amb aquestes festes. Ex. pel·lícula de les tres bessones amb Sant Jordi.
També tenen el CD de l'editorial que se l'emporten a principi de curs per treballar-ho a classe.
- De cara a l'any vinent, tenen pensat comprar (amb els diners que el departament d'educació reparteix a les escoles per a que ho inverteixin en el que vulguin) ordinadors per a cada aula del parvulari.
2- Els mestres reben algun tipus de formació per impartir o "dominar" / conèixer les TIC?
Sí, realitzen cursets de formació per al professorat, i la mestra de l'aula d'acollida (la propulsora del bloc de l'escola) els forma per a poder conèixer i dominar millor el bloc. A més, si hi ha algun tipus de material nou, les tutores i auxiliars de parvulari es reuneixen per a estar informades.
3- D'on es treuen els jocs?
Principalment treballen des del CD de l'editorial, encara que molt sovint busquen material a internet per a reforçar aquells continguts que treballen a l'aula. Les pàgines que consulten són del departament d'educació, de l'edu365, de l'xtec i altres jocs que les mestres han preparat per l'escola.
4- Hi ha un consens per treballar les TIC?
A principi de curs, es reuneixen tots els professors fan una reunió on s'explica si hi ha algun tipus de novetat respecte l'any passat i com ho han de treballar.
També, centrant-nos en parvulari, les mestres es reuneixen a part i decideixen allò que treballaran durant tot el curs. Tot i així, sempre estan buscant nous materials per introduir a l'aula d'informàtica.
5- Com s¡implica l'equip de mestres?
Les mestres es reuneixen cada cop que fa falta i entre totes intenten organitzar els materials educatius de tot el curs. A més a més, com he dit anteriorment constantment estan buscant material per a ampliar el que ja tenen.

ENTREVISTA ESCOLA CEIP-DIPUTACIÓ:

Realitzada a la tutora de la classe dels cavalls, Felicidad Martínez.


1- Teniu algun suport d'aprenentatge audiovisual que utilitzeu que no siguin els blocs creats a l'escola per treballar a l'aula?

-
Pantalla i projector que estan a l'aula d'informàtica que utilitzen per fer una explicació general i global per tot el grup-classe; primer treballen sols i després conjuntament.

- CD de l'editorial que se l'emporten a principi de curs per treballar-lo a casa.
- A P5 tenen webcams a la classe, que utilitzen per enviar-se e-mails entre ells (P5A-P5B) i en general, ells mateixos són els que escriuen els seus missatges, amb el seu nivell de lecto-escriptura però dominant les principals eines de treball a l'ordinador. També tenen una impressora a l'aula.

-
De cara a l'any que ve, tenen pensat comprar (amb els diners que el departament d'educació reparteix a les escoles perquè ho inverteixin en el que vulguin) un "taber" que és com si fos un ordinador però la pantalla es gira, es tomba, etc., és molt manipulable i s'hi pot pintar, guixar, escriure, etc.

- A més, els més grans de l'escola fan els deures des de l'ordinador de casa.


2- Els mestres reben algun tipus de formació per impartir o "dominar" / conèixer les TIC?

-
Sí, a principi de curs, tenen l'opinió de poder realitzar uns cursets de formació per al professorat i poden triar els que ells vulguin o els interessi.

- A més, si hi ha algun tipus de material o eina nova, es reuneixen (tots els cicles) a principi de curs per saber com funciona, com per exemple el canó de l'aula d'informàtica.


3- D'on es treuen els jocs?

-
Del departament d'educació, de l'edu365, de l'xtec, també baixats d'internet, i altres que han estat preparats per l'escola i que es poden consultar i trobar a la "Motxilla" de l'escola, com també alguns dels altres.


4- Hi ha un consens per treballar les TIC?

- A principi de curs, es reuneixen tots els professors de tots els cicles i el director, els explica si hi ha algun tipus de novetat o d'informació nova respecte l'any passat i com ho han de treballar.


Agraïments a L'Escola Lloret i al CEIP Diputació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada